فرش فرش .

فرش

درباره فرش مشهد

شهر های زیادی در نقاط مختلف کشور ایران سابقه طولانی در زمینه بافت فرش ماشینی و دستباف دارند و انواع فرش را با کیفیت بالا تولید می کنند . یکی از این شهر ها ، شهر مشهد است که فرش های آن در داخل و خارج از کشور شهرت دارد .


شهر مشهد از نظر بافت فرش دستباف دارای قدمت زیادی است و فرش های بی نظیری که محصول این شهر هستند در نقاط مختلف جهان قرار دارد . از گذشته تا کنون کارگاه های قالیبافی زیادی در این شهر وجود داشته است و همچنین بسیاری از افراد در خانه هایشان فرش می بافته اند .


بسیاری از فرش های دستباف بزرگ در ایران و جهان اثر هنرمندان مشهدی است که باعث شهرت این شهر شده اند . فرش مشهد دارای ویژگی های خاص ظاهری است و در بافت آن روش های متفاوتی وجود دارد که آن را از دیگر فرش ها متمایز می کند .


مشهد یکی از بزرگترین شهر های تولید کننده فرش ماشینی است که در سال ۱۳۵۶ پس از شهر کاشان اقدام به تولید فرش ماشینی کرده است . این شهر با ظرفیت سالانه تولید ۲۴۰۰۰۰ متر مربع فرش شروع به فعالیت کرده است و همواره در حال گسترش محصولاتش است .


معرفی فرش مشهد


فرش دستباف مشهد معمولا در ابعاد بزرگ بافته شده است اما امروزه ابعاد مختلفی از آن تولید می شود . فرش مشهد معمولا با گره جفتی بافته می شود و دارای گره های متقارن و نا متقارن است و البته اکثر آن ها با گره های نا متقارن بافته می شوند . هر چه تعداد گره های فرش بیشتر باشد فرش مرغوب تر است .


مرغوب ترین فرش های دستباف مشهد یا خراسان در شهر بیرجند بافته شده اند که معمولا دارای طرح های هراتی و لچک ترنج بوده اند . فرش مشهد معمولا با استفاده از پشم بافته می شود که کیفیت آن شهرت دارد . نخ تار آن از جنس پنبه است .


در گذشته که فرش های ماشینی تازه وارد بازار شده بودند در شهر کاشان به دلیل تنوع دستگاه های بافت ، فرش ها با کیفیت های مختلفی تولید می شدند اما در شهر مشهد به علت محدود بودن شرکت های تولید کننده فرش ، اکثر فرش ها دارای بهترین کیفیت بوده اند و در گذشته شهرت بیشتری داشتند .

امروزه کیفیت فرش مشهد و کاشان به دلیل استفاده از دستگاه و ماشین آلات یکسان و مرغوب تفاوتی ندارند .


اولین و بهترین فرش های گل برجسته در شهر مشهد تولید شده اند . همچنین انواع مختلف فرش ماشینی با شانه و تراکم های مختلف و طرح های متنوع در این شهر تولید می شوند .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ساعت: ۰۱:۲۹:۵۶ توسط:فریبرز محبی موضوع: نظرات (0)